Przejdź do treści

Mercedes W221 – problem z układem klimatyzacji

  • przez

Objawy:

  • Brak możliwości włączenia klimatyzacji
  • Silnik wentylatora nawiewu działa tylko na najniższych obrotach

Poszukiwanie przyczyn problemów rozpoczęto od diagnostyki komputerowej – w tym przypadku od odczytu błędów sterownika A/C:

Stwierdzono 5 błędów:

  • 900B – napięcie stałe +12V poniżej lub powyżej normy
  • 9072 – zgłoszenie z czujnika B12 (czujnika ciśnienia klimatyzacji) o zbyt niskim ciśnieniu czynnika
  • 951D – zgłoszenie z elementu A32n1 (regulator silnika nawiewu) – błąd komunikacji na linii LIN
  • 952D – zgłoszenie z elementu R22/3 (element grzania wspomagającego) – błąd komunikacji na linii LIN
  • 955D – Błąd linii LIN – przerwanie napięcia zasilania lub linii danych

Rejestracja powyższych zdarzeń w sterowniku pozwoliła na zlokalizowanie obszaru poszukiwanych usterek. W tym przypadku jest to zespół napędu dmuchawy ogrzewania / klimatyzacji. W diagnozowanym modelu samochodu znajuje się on w okolicach dolnej części konsoli, pod schowkiem po stronie pasażera

W trakcie wyciągania zespołu silnika dmuchawy zaobserwowano wyciek sporej ilości wody. Po wyjęciu stwierdzono zabrudzenia i korozję styków spowodowane zgromadzoną wodą, co pozwoliło to na stwierdzenie prawdopodobnej przyczyny części ze zgłaszanych objawów.

Powodem braku komunikacji w sieci LIN było zwarcie na stykach elektrycznych, co w konsekwencji spowodowało wyłączenie sterownika dmuchawy. Dodatkowo moduł zanotował także nienormatywne napięcia, również spowodowane zwarciem. W takich warunkach dmuchawa pracuje w trybie awaryjnym, to znaczy tylko na najniższym biegu, bez możliwości regulacji.

Wszystkie połączenia elektryczne zostały naprawione i zabezpieczone preparatem do poprawy połączeń.

Sprawdzono wszystkie elementy pod kątem sprawności działania. Po podłączeniu silnika na stole stwierdzono pełną sprawność w całym zakresie napięć roboczych. W regulatorze napięć nie znaleziono żadnych uszkodzeń

Silnik nawiewu dmuchawy
A32n1 – regulator silnika nawiewu

Powodem zgromadzonej wody okazał się zapchany odpływ wody z wlotu zewnętrznego powietrza w podszybiu. Aby problem nie wrócił w przyszłości, konieczne było jego udrożnienie

Po złożeniu elementów i usunięciu błędów sprawność nawiewu i jego sterowanie wróciło do pełnej sprawności

Ostatnim problemem była diagnostyka niesprawnej klimatyzacji. Przyczyną braku możliwości jej załączenia było zbyt niskie ciśnienie w układzie, co zostało zaraportowane przez błąd 9072. Aby to potwierdzić, zbadano faktyczną wartość ciśnienia w sterowniku – która wynosiła 0 bar

Wskazanie to jednak niekoniecznie musi mieć związek z nieszczelnością lub naturalnym ubytkiem środka chłodniczego. Tego typu wskazania mogą być skutkiem uszkodzenia czujnika ciśnienia. Aby tą ewentualność wyeliminować, samochód zbadano na stacji kontroli klimatyzacji, gdzie stwierdzono znaczny ubytek czynnika chłodniczego.

Po uzupełnieniu czynnika i usunięciu błędu ze sterownika przywrócono pełną sprawność klimatyzacji.

Tagi: